måndag 23 juni 2014

"Jag fyller år två"

Sa Astrid med båda pekfingrarna upphållna precis framför ansiktet. Min lilla bäbis har fyllt två år! 
Det viktigaste med kalaset var att försäkra sig om att kusin Bell skulle komma. På frågan om vad hon ville ha på kalaset så var de tårta, jordgubbar, hallon och blåbär (förlåt, blev visst inga blåbär. Hihi!).

Hon pratar väldigt rent och i långa meningar. När vi är bland andra människor blir hon tystare, jag är ju så otroligt stolt över att hon är så duktig på att prata så jag önskar förstås att andra skulle få höra det också. 

Har skrivit ned några av hennes meningar de senaste månaderna, några roliga och några imponerande. Den senaste tiden formulerar hon perfekta frågor som gör att man vill gå henne till mötes varje gång hon t ex ber om något. Hihi!

"Ta lite vatten hälla pappas kudde" (det är en liten fläck på pappas kudde)
"Vart är min docka?"
"Kom hit till mig katten."
"Myror kryper ner till sin säng."
"Katten vet du vad? Vem är det som kommer?"
"Jag ska leka vatten en stund"
"Dockan har också ont i magen."
"Jonas åker till kattens rygg." (Dockan som hon kallar för "morbror Jonas")
"Katten kan gå på vattnet!" (I sömnen)
"Vill inte ha lera på handen!"
"Nu kommer pappa med en glass till mig" (6/6)
"Jag fyller år två"
"Jag är inte rädd för gräsklipparen längre" (23/6)
"Vill du ha lite mera kaffe mamma?" (28/6)



Kort om min nyblivna tvååring:

* en upptäckande, nyfiken problemlösare
* busig och gosig
* rädd för saker som låter, speciellt sånt som låter högt t ex traktorer och motorcyklar
* omtänksam
* tycker inte om att leka själv
* kan namnet och känner igen flera färger
* använder prepositioner som bakom, brevid, under osv
* blyg en stund när hon träffar nya människor eller människor hon inte sett på ett tag
* älskar att leka med andra barn
* smart (heeelt objektivt ;))
* värdens sötaste flicka (se parentesen ovan)
* tycker om när det händer saker och är inte rädd för att prova på (karuseller, rutchkanor mm mm).
* vet vad hon vill och är en bestämd fröken (mot vuxna, barn får nog göra nästan av de vill för henne.)
* ritar nästan alltid med den blå kritan.

Jag är världens lyckligaste som får vara din mamma! 





1 kommentar:

  1. Åh så himla fint <3 Det är så bra att skriva upp för man glömmer bort det roliga de säger och gör så fort. Krama lillgumman från oss!

    SvaraRadera