söndag 6 januari 2013

A sju månader

(Jag kan inte förstå var tiden tagit vägen!)

En liten summering av A:s liv och leverne fram till idag, på sjumånaders dagen.

* sitter ganska stadigt på golvet.
* trycker sig fortfarande bakåt men har börjat ställa sig i krypläge.
* äter ca en halv portion gröt (blandning av mild havregröt och gröt med banan och hallon) och en halv barnmatsburk (den större) per dag (plus frukt osv...)
* sover två längre stunder och oftast en liten kort tupplur vid middagstid.
* somnar för kvällen mellan kl sju och åtta. Kör den nya läggningsrutinen fortfarande.
* äter några gånger per natt.
* A:s mage verkar må bra. Sen hon fick börja äta fast föda på riktigt blev det en helt annan femma!
* har fått upp en himla snits i gåstolen.
* visar att hon förstår orden "lampa" och "ljus".
* lystrar mer och mer till sitt namn.
* har börjat göra något ljud som låter som hur jag föreställer mig att ett litet monster låter, som ett grrrr långt nere i halsen.
* har nu verkligen kommit igång med att rulla runt... Lite trixigare att byta blöja om man säger så...
* har fått leksaker som plingar och blinkar med knappar, rattar osv på och de gillar hon och lär sig snabbt hur hon ska göra.
* verkar för det mesta vara glad och tillfreds.

LYCKA!

1 kommentar:

  1. Vad otroligt intressant det är att läsa om utvecklingen på lilla A. Helt fascinerande vad olika barn gör i olika åldrar. Precis som du skriver om M, att hon redan gåtränar och har tänder... Jag trodde hon var sen med tänder, men det är hon tydligen inte. Och att gå, det vet hon inte riiiiktigt hur man gör än, men att stå DET har hon alltid velat göra. Att använda benen =). Kanske blir hon bänkpressare/tyngdlyfterska , som sin far, när hon blir stor.
    Men din tös gör ju andra saker som M inte gör. Det kommer med tiden, och jag har bestämt mig för att inte stressa över det längre. Har gjort det tidigare, men märkt att så fort jag stressar upp mig , vips , kan hon just den saken jag trodde hon aldrig skulle fixa =). Så det kommer =).

    Skönt att läsa att A ff äter några ggr per natt, trodde vi var ensamma om det, men det är vi inte.

    Hoppas ni får en god natt.
    Kramar

    SvaraRadera